Prawo

UWAGA PIESI !

Nie wszyscy są kierowcami, natomiast wszyscy jesteśmy pieszymi. Aby zostać kierowcą trzeba spełnić pewne prawne wymogi, zaliczyć odpowiednie szkolenie teoretyczno-praktyczne, zdać egzamin państwowy oraz otrzymać prawo jazdy. Aby zostać pieszym – wystarczy się urodzić.

Jak wygląda edukacja pieszych do uczestnictwa w ruchu drogowym ? Odpowiedzcie sobie sami. Od czerwca b.r. obowiązuje mała nowelizacja prawa o ruchu drogowym, dotycząca pieszych. Z tego medialnego zamieszania piesi, nie mający uprawnień kierowców zrozumieli jedno:

PIESZY WCHODZĄCY NA PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH MA PIERWSZEŃSTWO PRZED NADJEŻDŻAJĄCYMI POJAZDAMI

Co na to prawo o ruchu drogowym ?

Art. 13.1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Art. 13.1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem z wyłączeniem tramwaju.

Art.13.8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

Art. 14. ZABRANIA SIĘ:

1/ wchodzenia na jezdnię:

a/ BEZPOŚREDNIO PRZED JADACY POJAZD, W TYM RÓWNIEŻ NA PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH,

b/ spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi

Zabronione jest również korzystanie z telefonu komórkowego podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię.

Komentarze prawne

KIEROWCA NIE JEST WINNY SPOWODOWANIA WYPADKU, POLEGAJACEGO NA POTRĄCENIU PIESZEGO, JEŚLI WTARGNIĘCIE PIESZEGO NA JEZDNIĘ BYŁO WYŁĄCZNĄ ALBO GŁÓWNĄ PRZYCZYNĄ POTRĄCENIA PIESZEGO.

KIEROWCA JEST WINNY POTRACENIA PIESZEGO POMIMO WEJŚCIA PIESZEGO POD NADJEŻDŻAJĄCY POJAZD, JEŚLI TO NIEPRAWIDŁOWE ZACHOWANIE KIEROWCY (NIEUWAŻNA OBSERWACJA PRZEDPOLA JAZDY, CZY – PRZEKROCZENIE PRĘDKOŚCI ) BYŁO GŁÓWNĄ ALBO CO NAJMNIEJ RÓWNOWAŻNĄ PRZYCZYNĄ POTRĄCENIA PIESZEGO.

ZAPAMIĘTAJ !

Pieszy porusza się z prędkością ok. 3 – 5 km/godz. i zatrzymuje się natychmiast w razie potrzeby. Rusza też z miejsca bez problemu.

Pojazd w obszarze zabudowanym porusza się z prędkością ok. 50 km/godz. przejeżdżając w czasie 1 sekundy 14 m a zatrzymuje się po przejechaniu ok. 28 m od zauważenia przeszkody. Rusza ponownie z miejsca po włączeniu I biegu, popuszczaniu pedału sprzęgła i dodawaniu gazu, zmieniając w czasie rozpędzania kolejne przełożenia skrzyni biegów. Jest to zawsze nieco „upierdliwe” a przy tym dochodzi do znacznego podtruwania środowiska wydalinami z rur wydechowych.

KOMU ŁATWIEJ ? Myślenie jest przecież (podobno) przywilejem gatunku ludzkiego.