PRAWO JAZDY

DROGA HAMOWANIA

DROGA HAMOWANIA to odcinek przejechany w CZASIE REAKCJI (rozpędzony pojazd jedzie nadal z tą samą prędkością) oraz dystans pokonywany w czasie ZATRZYMYWANIA POJAZDU (prędkość zdecydowanie maleje do zera).

CZAS REAKCJI uzależniony jest od predyspozycji i kondycji kierowcy. Przyjmuje się, że przeciętny czas reakcji TO 1 SEKUNDA. Czas reakcji liczony jest od momentu ZAUWAŻENIA PRZESZKODY do rozpoczęcia faktycznego hamowania kół. W czasie reakcji kierowca przenosi stopę z pedału gazu na pedał hamulca, naciskając go aktywnie – NASTĘPUJE FAKTYCZNE HAMOWANIE.

W CZASIE REAKCJI (1 sek.) pojazd pokonuje ze stałą prędkością dystans uzależniony od prędkości jazdy i sprawności kierowcy np:

50 km/h  – 14 m

60 km/h  – 17 m

80 km/h  – 22 m

90 km/h  – 25 m itd.

PRZYKŁADOWO: Jadąc z prędkością 60 km/h sprawnym samochodem po suchej szorstkiej, asfaltowej nawierzchni potrzebujesz ok. 34 m do zatrzymania pojazdu (17 + 17). A jeśli jedziesz w porze wieczorowo-nocnej z prędkością 90 km/h na nieoświetlonej drodze mając włączone światła mijania (pojazdy z  przeciwka) ? WIDZISZ DROGĘ na odległość ok. 40 m. Przed tobą na twoim pasie ruchu jest nieoświetlona PRZESZKODA (nieoświetlony pojazd, idący jezdnią pieszy, kolumna pieszych). Kiedy tą przeszkodę zobaczysz ? GDY ŚWIATŁA MIJANIA JĄ OŚWIETLĄ. To już będzie mniej, niż 40 m, może 35 m ?. HAMUJ !!!. Masz stopę na pedale gazu. TO NIE TEN PEDAŁ !!! 25 m za tobą. POZOSTAŁO CI BYĆ MOŻE 10 m ŻYCIA ! („19-letni kierowca wjechał w nieoświetloną kolumnę pieszych……”). Droga hamowania a droga zatrzymania. Wiesz, jaka w tych określeniach różnica ? Która z nich jest dłuższa ? Która ważniejsza ? Co to w ogóle jest ? Otóż droga hamowania to efekt końcowy próby zatrzymania pojazdu. Co jest na początku, a co na końcu ?

Na początku jest wzrok. To sprawny, odpowiednio skoncentrowany na drogowych punktach krytycznych wzrok jest pierwszym sygnalizatorem, wymagającego hamowania zagrożenia. Nie ręce, nogi, lecz oczy „wyłapują” przeszkodę. Oczy jednak nie hamują. One tylko przekazują widziany obraz do naszego „centralnego komputera mózgowego”. Tu zachodzi błyskawiczna analiza obrazu ( nie zawsze błyskawiczna) i wydana zostaje dyspozycja do receptorów ruchu: HAMUJ !!!. Polecenie dociera błyskawicznie (nie zawsze) do prawej, naciskającej na pedał gazu nogi. Noga błyskawicznie (nie zawsze) cofa się z pedału gazu i przestawia w lewo na pedał hamulca. I to jest pierwsza część zatrzymywania pojazdu będąca drogą przebytą w czasie reakcji psychicznej kierowcy (a pojazd ciągle jedzie z niezmienną prędkością). Noga postawiona na pedale hamulca szybko (nie zawsze) naciska na pedał na głębokość i z siłą uruchamiającą zadziałanie układu hamulcowego ( a pojazd ciągle jedzie). Jest to droga część drogi zatrzymywania pojazdu zwana drogą przebytą w czasie uruchamiania hamulców. I wreszcie koła są aktywnie hamowane aż do zatrzymania pojazdu (lub walnięcia w przeszkodę !) I to jest ostateczny odcinek zatrzymywania pojazdu, zwany DROGĄ HAMOWANIA. A więc:

Odcinek drogi pokonanej w czasie reakcji kierowcy (a) + odcinek drogi pokonany w czasie uruchamiania hamulców (b) + odcinek drogi aktywnego hamowania (c) = DROGA ZATRZYMYWANIA .

Przykładowo:

Przy prędkości 40 km/h- a = 11 m, b = 4 m, c = 6 m, a + b + c = 21 m

Przy prędkości 50 km/h – a = 14 m, b = 5 m, c = 11m, a + b + c = 30 m

Przy prędkości 60 km/h – a = 17 m, b = 6 m, c = 17 m, a + b + c = 40 m

Przy prędkości 80 km/h – a = 22 m, b = 8 m, c = 3 1 m, a + b +c = 61 m

Przy prędkości 90 km/h – a = 25 m, b = 9 m, c = 39 m, a + b + c = 73 m

Przy prędkości 100 km/h – a = 28 m, b = 10 m, c = 49 m, a + b + c = 87 m

Przy prędkości 120 km/h – a = 33 m, b = 13 m, c = 72 m, a + b + c = 118 m

ZAWSZE możesz wyeliminować drogę „a” i skrócić drogę zatrzymywania pojazdu o 11 ( 40 km/h) do 33 m (120 km/h) – trzymając w miejscach szczególnie niebezpiecznych i w sytuacjach niepewnych prawą stopę na pedale hamulca ( skrzyżowania, przejścia, przejazdy, kończąca cykl zielony sygnalizacja świetlna). Podane wyżej przykłady dotyczą jazdy sprawnego kierowcy, sprawnym pojazdem po suchej, szorstkiej a nie mokrej i śliskiej nawierzchni.

TYLKO PRĘDKOŚĆ BEZPIECZNA ORAZ SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ UMOŻLIWIA ZATRZYMANIE POJAZDU PRZED PRZESZKODĄ A TAKŻE W STREFIE WIDOCZNOŚCI DROGI. MASZ TYLE DROGI DO WYHAMOWANIA, ILE WIDZISZ. WŁĄCZAJĄC SILNIK SAMOCHODU NIE ZAPOMNIJ O WŁĄCZENIU MYŚLENIA !

SZEROKOŚCI I PRZYCZEPNOŚCI !

Jeden Komentarz