10 PRZYKAZAŃ KURSANTA (EGZAMIN W RUCHU MIEJSKIM)
I. Włącz światła mijania (sprawdz, czy przypadkiem nie świeci się niebieska kontrolka świateł drogowych).
II. Zbliżając się do przejść i skrzyżowań zachowaj szczególną ostrożność :
– przenieś stopę z gazu na pedał hamulca a lewą stopę postaw na pedale sprzęgła,
– oceń sytuację na przejściu ( skrzyżowaniu),
– w razie potrzeby (pieszy na przejściu, żółte na sygnalizatorze, zagrożenie na skrzyżowaniu) hamuj,
III. Zbliżając się do jadącego przed tobą rowerzysty(sporadycznie ciągnika rolniczego) oceń możliwość wyprzedzania:
– czy możesz bezpiecznie zmienić pas ruchu,
– jeśli pas lewy jest zajęty (zakreskowana powierzchnia) lub istnieje tylko jeden pas ruchu jedż za rowerzystą bez wyprzedzania (będzie to jazda idiotyczna ale zgodna z przepisami),
– sprawdż, czy zdołasz zakończyć wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych.
IV. Zbliżając się do stojącego na przystanku autobusu dokonaj oceny sytuacji:
– czy możesz ominąć stojący autobus (dopiero się zatrzymał lub większa grupa pasażerów nadal wchodzi do pojazdu),
– czy może lepiej poczekać kilkanaście sekund aż autobus ruszy (ostatnie 2-3 osoby wchodzą do pojazdu).
V. Parkując na parkingu przodem, prostopadle do krawędzi jezdni pamiętaj:
– nie parkuj tuż za skrzyżowaniem o ile nie jest to pierwsze i wolne miejsce na parkingu (cofając z parkingu
możesz mieć problem z powodu pojawiającego się nagle, niewidocznego wcześniej pojazdu),
– unikaj parkowania za busem, kombiakiem, vanem (bardzo ograniczona widoczność),
– w strefie zamieszkania parkowanie jest dozwolone tylko na wyznaczonych parkingach.
VI. Uważaj na cholerne linie ciągłe:
– pojedyncze oddzielające pasy ruchu i pojedyncze na skrzyżowaniach (skręt w lewo z Al. Jana Pawła II w ul. Narutowicza),
– linie bezwarunkowego zatrzymania („stop”),
– podwójne ciągłe przy skrzyżowaniach (wymuszające skręty w lewo pod kątem prostym),
– zakreskowane powierzchnie wyłączone z ruchu (także przy skrętach w lewo i prawo).
VII. Zieloną dodatkową strzałkę na sygnalizatorze (z czerwonym światłem) traktuj, jak linię bezwarunkowego
zatrzymania „stop”(zatrzymaj się zawsze przed sygnalizatorem, sprawdż czy jest ok. i czy świeci się nadal
zielona strzałka a następnie ruszaj).
VIII. Uważaj na skrzyżowania dróg równorzędnych:
– oznaczone znakiem ostrzegawczym (ul. Wesoła z ul. Słoneczną),
– nieoznaczone znakami (dwie z prawej w końcówce ul. Kąpielowej jadąc w stronę rzeki Krzny).
IX. Przed omijaniem, wyprzedzaniem i skrętem w lewo zmieniaj pasy ruchu zawczasu i dynamicznie a nie w
ostatnim momencie i ślamazarnie.
X. Na dłuższych, prostych odcinkach dróg obszaru zabudowanego bez znaków ograniczających prędkość poniżej
50 km/h jedż dynamicznie IV biegiem z prędkością ok. 50 km/h, a na ul. Północnej (prędkość podniesiona
do 70 km/h) pokaż, że obserwujesz znaki i przyciśnij pedał gazu co najmniej do 60 km/h.
UWAGI KOŃCOWE :
NA EGZAMINIE CZUJ SIĘ JAK KIEROWCA TAKSÓWKI WIOZĄCY NIE „KUMATEGO” PASAŻERA KTÓRY TYLKO CI MÓWI GDZIE (A NIE JAK) MASZ JECHAĆ.
I PAMIĘTAJ ! EGZAMIN PAŃSTWOWY MOŻESZ POWTARZAĆ WIELOKROTNIE. PÓŻNIEJSZE ” OBLANIE” EGZAMINU DROGOWEGO MOŻE BYĆ OSTATNIM AKORDEM ŻYCIA !
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszam na wykłady dla kandydatów na kierowców w bialskim Ośrodku Szkolenia Kierowców „Pegaz”.
Jeden Komentarz
szkolenia motocyklowe
Tak świetnego tekstu nie czytałem już dawno. Naprawdę dobrze się czyta i liczę na kolejne teksty tego usera.