PRAWO JAZDY

10 PRZYKAZAŃ KURSANTA (EGZAMIN W RUCHU MIEJSKIM)

I. Włącz światła mijania (sprawdz, czy przypadkiem nie świeci się niebieska kontrolka świateł drogowych).

II. Zbliżając się do przejść i skrzyżowań zachowaj szczególną ostrożność :

– przenieś stopę z gazu na pedał hamulca a lewą stopę postaw na pedale sprzęgła,

– oceń sytuację na przejściu ( skrzyżowaniu),

– w razie potrzeby (pieszy na przejściu, żółte na sygnalizatorze, zagrożenie na skrzyżowaniu) hamuj,

III. Zbliżając się do jadącego przed tobą rowerzysty(sporadycznie ciągnika rolniczego) oceń możliwość wyprzedzania:

– czy możesz bezpiecznie zmienić pas ruchu,

– jeśli pas lewy jest zajęty (zakreskowana powierzchnia) lub istnieje tylko jeden pas ruchu jedż za rowerzystą bez wyprzedzania (będzie to jazda idiotyczna ale zgodna z przepisami),

– sprawdż, czy zdołasz zakończyć wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych.

IV. Zbliżając się do stojącego na przystanku autobusu dokonaj oceny sytuacji:

– czy możesz ominąć stojący autobus (dopiero się zatrzymał lub większa grupa pasażerów nadal wchodzi do pojazdu),

– czy może lepiej poczekać kilkanaście sekund aż autobus ruszy (ostatnie 2-3 osoby wchodzą do pojazdu).

V. Parkując na parkingu przodem, prostopadle do krawędzi jezdni pamiętaj:

– nie parkuj tuż za skrzyżowaniem o ile nie jest to pierwsze i wolne miejsce na parkingu (cofając z parkingu

możesz mieć problem z powodu pojawiającego się nagle, niewidocznego wcześniej pojazdu),

– unikaj parkowania za busem, kombiakiem,  vanem (bardzo ograniczona widoczność),

– w strefie zamieszkania parkowanie jest dozwolone tylko na wyznaczonych parkingach.

VI. Uważaj na cholerne linie ciągłe:

– pojedyncze oddzielające pasy ruchu i pojedyncze na skrzyżowaniach (skręt w lewo z Al. Jana Pawła II w ul. Narutowicza),

– linie bezwarunkowego zatrzymania („stop”),

– podwójne ciągłe przy skrzyżowaniach (wymuszające skręty w lewo pod kątem prostym),

– zakreskowane powierzchnie wyłączone z ruchu (także przy skrętach w lewo i prawo).

VII. Zieloną dodatkową strzałkę na sygnalizatorze (z czerwonym światłem) traktuj, jak linię bezwarunkowego

zatrzymania „stop”(zatrzymaj się zawsze przed sygnalizatorem, sprawdż czy jest ok. i czy świeci się nadal

zielona strzałka a następnie ruszaj).

VIII. Uważaj na skrzyżowania dróg równorzędnych:

– oznaczone znakiem ostrzegawczym (ul. Wesoła z ul. Słoneczną),

– nieoznaczone znakami (dwie z prawej w końcówce ul. Kąpielowej jadąc w stronę rzeki Krzny).

IX. Przed omijaniem, wyprzedzaniem i skrętem w lewo zmieniaj pasy ruchu zawczasu i dynamicznie a nie w

ostatnim momencie i ślamazarnie.

X. Na dłuższych, prostych odcinkach dróg obszaru zabudowanego bez znaków ograniczających prędkość poniżej

50 km/h jedż dynamicznie IV biegiem z prędkością ok. 50 km/h, a na ul. Północnej (prędkość podniesiona

do 70 km/h) pokaż, że obserwujesz znaki i przyciśnij pedał gazu co najmniej do 60 km/h.

UWAGI KOŃCOWE :

NA EGZAMINIE CZUJ SIĘ JAK KIEROWCA TAKSÓWKI WIOZĄCY  NIE „KUMATEGO” PASAŻERA KTÓRY TYLKO CI MÓWI GDZIE (A NIE JAK) MASZ JECHAĆ.
I PAMIĘTAJ ! EGZAMIN PAŃSTWOWY MOŻESZ 
POWTARZAĆ WIELOKROTNIE.  PÓŻNIEJSZE ” OBLANIE” EGZAMINU DROGOWEGO MOŻE BYĆ OSTATNIM AKORDEM ŻYCIA !

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszam na wykłady dla kandydatów na kierowców w bialskim Ośrodku Szkolenia Kierowców „Pegaz”.

 

 

 

Jeden Komentarz