BRD

SPRAWDZIAN INTELIGENCJI PIESZEGO

„Myślenie jest przywilejem gatunku ludzkiego „. Przypuszczam, że wątpię.

Komu łatwiej i prościej zatrzymać się i ponownie ruszyć z miejsca, pieszemu, czy kierującemu pojazdem samochodowym ? Pieszy zatrzymuje się pokonując odległość ok. 1 m i może ruszyć natychmiast. Pojazd jadący z prędkością 50 km/godz. potrzebuje na zatrzymanie ok. 28 – 30 m na suchej, szorstkiej jezdni pod warunkiem, że kieruje nim sprawny i trzeźwy kierowca. Po zatrzymaniu, aby ruszyć z miejsca kierowca musi wykonać szereg czynności:

1. Nacisnąć pedał sprzęgła ( nie dotyczy automatycznej skrzyni biegów)

2. Włączyć I bieg

3. Popuścić pedał sprzęgła do momentu łączenia napędu na koła

4. Dodać odpowiednio gazu

5. Popuścić odpowiednio pedał sprzęgła

6. Przyśpieszyć, zmieniając biegi na wyższe

7. Rozpędzić pojazd do prędkości przejazdowej

W czasie zatrzymywania, postoju i ruszania z miejsca pojazd emituje do środowiska zwiększoną ilość środków toksycznych a osoby jadące w pojeździe ( w autobusie nawet ok. 100 osób) oczekują, aż (nieraz jedna) „święta krowa” dostojnym krokiem przedefiluje przed stojącymi pojazdami. Trzeba też nadmienić, że wymuszone w ten sposób hamowanie może doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji drogowej.

Biała Podlaska ulica Sidorska, przejście przez jezdnię o ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną, umożliwiającą włączenie sygnału zielonego na przejściu na żądanie – wystarczy nacisnąć przycisk i nadjeżdżające pojazdy hamują. Z przejścia tego korzystają  codziennie, wielokrotnie studenci, studentki i profesorowie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej oraz mieszkańcy pobliskiego osiedla mieszkaniowego. TO PRZEJŚCIE JEST SPRAWDZIANEM INTELIGENCJI DROGOWEJ PIESZYCH (studentów, studentek, kadry naukowej i mieszkańców). Kto z nich, przed naciśnięciem przycisku ocenia sytuację na jezdni i odczekuje choćby kilka sekund, aż przejadą będące w pobliżu przejścia pojazdy ?

Od początku funkcjonowania tego przejścia, jeżdżąc dość często w tym rejonie osobiście, przez wiele lat NIE ZAUWAŻYŁEM ANI JEDNEJ OSOBY, KTÓRA POWSTRZYMYWAŁABY SIĘ PRZEZ CHWILĘ PRZED NACIŚNIĘCIEM PRZYCISKU, ODCZEKUJĄC KILKA SEKUND NA PRZEJAZD KILKU (KILKUNASTU), ZBLIŻAJĄCYCH SIĘ DO PRZEJŚCIA POJAZDÓW. 

Bezmyślność, złośliwość, brak kultury, przekorność, lekceważenie, głupota ?

O przepraszam. Małe sprostowanie: WŁAŚNIE PO KILKU LATACH ZAUWAŻYŁEM JEDNĄ MŁODĄ DZIEWCZYNĘ (SERDECZNIE POZDRAWIAM I GRATULUJĘ), KTÓRA PRZED UŻYCIEM PALCA ODCZEKAŁA AŻ GRUPA POJAZDÓW PRZEJEDZIE POZA PRZEJŚCIE

Można ?

Jeden Komentarz

  • Strazak

    To nie jest wytlumaczenie, przede wszystkim pieszy przy uderzeniu z kupa metalu nie ma szans (czyli kierowca powinien myslec i przewidywac). Przepisy powinny byc takie jak w Wielkiej Brytanii, zolte lampy widoczne z daleka i kierujacy ma obowiazek zwolnic przed przejsciem a jak widzi pieszego, nawet zblizajacego sie do przejscia ma obowiazek ustopic mu pierwszenstwa.

    Ja w UK, jadac 12 tonowym wozem strazackim na sygnale dzwiekowym i swietlnym, zwalniam przed przejsciem bo tego wymagaja przepisy i wewnetrzne procedury.

    Oczywiscie inna sytuacja kiedy sa swiatla, to jest inny rodzaj przejscia i tutaj sie zgadzam ze powinnismy uzywac narzedzia, ktore sluzy do bezpiecznego przejscia na druga strone.

    Pamietajmy takze ze kazdy obywatel polski powinien troszczyc sie o bezpieczenstwo rodaka, dlatego tez…

    Kierowcy wypatrujmy pieszych.
    Piesi, tak jak was uczyli rodzice, najpierw w lewo potem w prawo i ponownie albo odwrotnie w zaleznosci od kraju.

    Pozdrawiam