BRD

(NIE) BEZPIECZNE WYPRZEDZANIE

Tak dla przypomnienia i ostrzeżenia:

Art.24 ust.21 prd – ” Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu ZACHOWAĆ SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten NIE MOŻE BYĆ MNIEJSZY NIŻ 1 m „

SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ – ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji ZMIENIAJĄCYCH SIĘ NA DRODZE, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

ODSTĘP NIE MNIEJSZY NIŻ 1 m –  odstęp nie mniejszy niż 1 m należy zachować od najdalej wystającego w lewo (prawo) elementu wyprzedzanego pojazdu (np. lusterka wstecznego, kierownicy) lub części ciała (np. łokcia ) osoby wyprzedzanej. Ten minimalny odstęp 1 m nie zawsze jest wystarczającym. W przypadku wolniej jadącego rowerzysty odstęp 1 m może być zbyt mały. Rowerzyści dość często przewracają się w czasie jazdy ( nietrzeźwi, osoby starsze)   i w takich przypadkach jedynie znacznie zwiększony odstęp zapobiega tragedii. Jakże często (zwłaszcza kierowcy samochodów osobowych) wyprzedzają rowerzystów jadąc tym samym co rowerzysta pasem ruchu, z pełną ignorancją przepisów i tych użytkowników drogi. Przyjmijmy – rowerzyści dość często nie jadą prosto a ponadto niejednokrotnie omijają kałuże i nierówności na jezdni. Traktuj rowerzystę z należytym dystansem i niedowierzaniem.

UNIKAJ WYPRZEDZANIA :

– zbyt szybko jadących pojazdów ( po jaką cholerę ?)

– kilku pojazdów jednocześnie ( zbyt długa droga i czas wyprzedzania, zmiany sytuacji drogowej, zmiany pasa ruchu lub skręty w lewo pojazdów przed nami, zbliżanie się do miejsc niebezpiecznych, niewidocznych itp)

– w trakcie zbliżania się do skrzyżowań bądź wyjazdów, podjazdów do obiektów ( dość często kierujący pojazdami dojeżdżając do drogi, którą jedziesz, skręcający w prawo sprawdzają tylko lewą stronę i kontynuują jazdę w twoim kierunku)

– na nieznanych trasach dróg górskich ( częste zakręty, wzniesienia, brak odpowiedniej widoczności, krótkie odcinki prostej)

– jadąc utwardzonym poboczem (pasem ruchu powolnego). Mogą stać na nim lub poruszać się powoli inni użytkownicy dróg, niejednokrotnie zasłonięci przez wyprzedzany pojazd

– w porze nocnej i podczas znacznie pogorszonej widoczności z powodu mgły, śnieżycy i obfitych opadów deszczu ( przeszkodę na swoim pasie ruchu możesz zauważyć zbyt późno a przecież jedziesz na światłach mijania, oświetlających drogę na maksymalną odległość do 40 m)

– na śliskich, oblodzonych i ośnieżonych nawierzchniach

– pojazdów, których kierowcy (kierujący) zachowują się niepewnie lub podejrzanie ( znienacka zwalnia, zbliża się do osi jezdni, przyśpiesza, włącza i wyłącza kierunkowskaz, rozgląda się na boki itp)

– dojeżdżając do zakrętu lub wzniesienia o ograniczonej widoczności na odpowiedni odcinek drogi z przeciwnego kierunku ruchu

– gdy nie masz 100 % pewności, że zdążysz wyprzedzić i wrócić na poprzedni pas ruchu przed zbliżeniem się pojazdu z przeciwka (jeśli jedzie pojazd z przeciwka to masz co najwyżej połowę widocznej wolnej odległości do wykonania manewru). Oceń też szybkość zbliżania się pojazdu z przeciwka. Może się okazać, że pojazd ten jedzie znacznie szybciej niż ty w czasie wyprzedzania i w takiej sytuacji nie masz nawet połowy tej odległości do dyspozycji

ZASTANÓW SIĘ:

– czy musisz wyprzedzać ? Dlaczego ?

– czy można wyprzedzać ? ( czy przepisy i sytuacja zezwalają)

– czy masz czym i potrafisz wyprzedzać ?

– czy nie podejmujesz ryzyka ?

– czy warunki pogodowe, drogowe i warunki ruchu są sprzyjające ?

– czy zakończysz manewr wyprzedzania przed zbliżeniem się do przejścia, przejazdu, skrzyżowania, wzniesienia, zakrętu, linii ciągłej, pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka ?

– czy warto ryzykować dla zaoszczędzenia kilku (kilkunastu) minut przejazdu ?

– czy warto narażać siebie i innych na ryzyko śmierci, kalectwa, cierpienia i strat materialnych ?

– czy chcesz mieć miano drogowego debila ?

JEDNYM Z NAJNIEBEZPIECZNIEJSZYCH MANEWRÓW DROGOWYCH JEST WYPRZEDZANIE !

KOMENTARZ DO ART. 24:

Pkt 2. Przy wyprzedzaniu kierujący powinien zachować szczególną ostrożność zarówno w trakcie wykonywania samego manewru, jak i podczas poprzedzającej go zmiany pasa ruchu a także późniejszego powrotu na poprzednio zajmowany pas ruchu.

Pkt 13. Przy wyprzedzaniu nie wystarcza zwykła normalna „należyta” ostrożność wymagana w ogóle w czasie prowadzenia pojazdu po drodze, ale niezbędne jest, aby kierowca specjalnie wyostrzył swoją czujność na możliwość zaistnienia takich niebezpieczeństw, które są typowe przy wyprzedzaniu innych pojazdów. Jeżeli kierowca samochodu wyprzedzanego zamiast zjechać ku prawej krawędzi jezdni, kieruje swój pojazd ku środkowi jezdni, to manewr ten stanowi zupełnie oczywisty i wystarczający znak – bez względu na jakiekolwiek sygnały świetlne, czy dźwiękowe – iż nie ma warunków dla kierowcy pojazdu wyprzedzającego do kontynuowania wyprzedzania (wyrok Sadu Najwyższego RP).

Możliwość komentowania (NIE) BEZPIECZNE WYPRZEDZANIE została wyłączona