DŁUGODYSTANSOWE WYJAZDY SAMOCHODOWE
PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO DALSZEJ PODRÓŻY
Aby podróż była bezproblemowa i bezpieczna warto zapamiętać o odpowiednim przygotowaniu i wyposażeniu:
1. Sprawdzenie stanu akumulatora i ewentualne naładowanie
2. Sprawdzenie stanu opon i prawidłowości ciśnienia w poszczególnych kołach
3. Sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie poziomu płynów (olej, płyn chłodzący, płyn hamulcowy i płyn spryskiwaczy)
4. Sprawdzenie prawidłowości działania świateł, hamulców, sygnału dźwiękowego
5. Sprawdzenie stanu i prawidłowości działania wycieraczek
Obowiązkowe wyposażenie: trójkąt ostrzegawczy, sprawna gaśnica umieszczona w łatwo dostępnym miejscu, ważne terminowo prawo jazdy i dowód rejestracyjny oraz potwierdzenie ważności ubezpieczenia OC
Dodatkowe wyposażenie: koło zapasowe sprawne z właściwym lub nieznacznie większym od zalecanego ciśnieniem powietrza, podnośnik samochodowy, klucz do nakrętek kół (ewentualnie z przedłużaczem ramienia), 2 szt. trójkątnych podkładek zabezpieczających pod koła, linka holownicza, latarka lub samochodowa lampka przenośna, zapas żarówek i bezpieczników, schemat rozmieszczenia i przeznaczenia bezpieczników, podstawowy zestaw kluczy i wkrętaków, kamizelka ostrzegawcza, apteczka I pomocy, nożyczki lub scyzoryk, mapa drogowa lub GPS, telefon komórkowy, akumulatorowa ładowarka do telefonu komórkowego, pojemnik z napojami chłodzącymi, zapas płynów silnikowych, ewentualnie awaryjny zbiorniczek na paliwo z lejkiem.
Warto wiedzieć że:
– pełną sprawność do jazdy kierowca uzyskuje dopiero po 1 godzinie od zakończenia snu
– najbardziej odpowiedni pod względem sprawności czas do jazdy to 9.00 – 17.00
– 5 godzin po rozpoczęciu aktywności następuje jej spadek
– maksymalny nieprzerywany czas jazdy kierowcy nie powinien przekraczać 4,5 godziny
– po 4,5 godzinach jazdy powinna być co najmniej 45 minutowa przerwa
– przerwa w kierowaniu ma sens, gdy trwa nie mniej, niż 15 minut
– maksymalna, bezpieczna jazda dzienna to 9 godzin
– maksymalne znużenie przy całodziennej jeździe występuje między godz. 17.00 – 19.00
– krytyczne mogą być pierwsze 2 godziny jazdy (nadmierna pewność, przecenienie swoich możliwości )
– krytyczne też mogą być ostatnie 2 godziny jazdy ( chęć szybkiego dotarcia do celu i rozluźnienie, senność)
– najtrudniejsze godziny do jazdy – 0,00 – 6.00
– minimalny czas snu, to 5 godzin, optymalny czas, to 8 godzin
– najniższa sprawność kierowcy: po obfitych posiłkach, pod koniec dnia jazdy, pod koniec tygodnia jazdy (piątek, sobota).
PAMIĘTAJ: W pierwszej kolejności następuje zmęczenie oczu a tych w czasie jazdy nie możesz zamknąć, chyba że na wieki !
instruktor Szkoły Bezpiecznej Jazdy