BRD

DROGOWE WAKACJE 2020

Wakacje, to tylko 2 miesiące, to tylko 62 z 366 dni 2020 roku. Tegoroczne wakacje drogowe zakończyliśmy niezbyt pomyślnie:

5287 wypadków drogowych, 482 ofiary śmiertelne, 6242 osoby doznały poważnych i ciężkich obrażeń ciała. Wiele z nich w trakcie leczenia szpitalnego zmarło w wyniku doznanych w wypadku drogowym urazów. Z powyższego, statystycznie wynika, że każdego wakacyjnego dnia mieliśmy nie mniej, niż 62 wypadki drogowe, 8 zabitych i 100 rannych uczestników ruchu drogowego.

I półrocze 2020 r. zakończyliśmy liczbami: 12879 wypadków, 1302 ofiary śmiertelne i 14449 rannych. Trzy podstawowe przyczyny drogowych tragedii to:

I. Nadmierna prędkość jazdy, uniemożliwiająca panowanie nad pojazdem oraz odpowiednio wczesne i skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom.

II. Wymuszenie pierwszeństwa przejazdu.

III. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na wyznaczonym przejściu.

Nadmierna prędkość jazdy ( prędkość ok. 150 km/h stanowi realne zagrożenie i musisz ten fakt brać pod uwagę) jest od wielu lat niezmiennie na I miejscu jako podstawowa przyczyna najtragiczniejszych w skutkach wypadków drogowych. Nadmierna prędkość jazdy „produkuje” rocznie ok. 11 tys. wypadków i przyczynia się do zabicia ok. 1500 uczestników ruchu drogowego. Czasokres: najwięcej wypadków to miesiące lipiec, sierpień, październik. Dni tygodnia piątki i soboty. W piątki najwięcej wypadków, w soboty najwięcej zabitych. Niebezpieczne godziny jazdy: 14.00 – 18.00. Najwięcej wypadków : dobre warunki, proste odcinki, drogi zwykłe.

Główni sprawcy: Kierowcy samochodów osobowych ( 76 %)

Ofiary śmiertelne to głównie kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych ( ok. 50 % wszystkich ofiar śmiertelnych) oraz piesi (ok. 40 % ofiar śmiertelnych).Najwięcej rannych to kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych ( ok. 20 tys.), oraz piesi ( ok. 8 tys.)

Nietrzeźwi użytkownicy dróg to głównie kierowcy samochodów osobowych ( ok. 70 %) oraz rowerzyści (ok. 13 %).

Jak jeździć, aby przeżyć na drodze i nie być sprawcą tragicznych wydarzeń drogowych ? Podpowiadam :

  • Nikt nie jest doskonały, błędy popełnia każdy. Ty też. Jeśli inny, ostrożny i bystry kierowca prawidłowo zareaguje na twój błąd to błąd ten będzie bez skutkowym.
  • Nie zawsze masz odpowiednie predyspozycje do kierowania pojazdem (choroba, przemęczenie, zdenerwowanie, stres, senność, lekarstwa, narkotyki, alkohol itp.). Zrezygnuj z jazdy lub zajmij miejsce pasażera. Nic na siłę.
  • Jedź zawsze z prędkością, która zapewni ci pełne panowanie nad pojazdem oraz umożliwi wykonanie odpowiednich manewrów zapobiegających tragicznym zdarzeniom drogowym (błędy innych, warunki drogowe, zwierzęta leśne, defekt ogumienia itp.).
  • Zbliżając się do KAŻDEGO skrzyżowania, przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerzystów i przejazdu kolejowego zachowaj szczególną ostrożność ( patrz wpis” (NIE)SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ”).
  • Zgodnie z art. 3 ust. 1 prawa o ruchu drogowym powstrzymaj się od jazdy (ruszenia z miejsca), jeśli twoja jazda bądź ruszenie z miejsca „mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę”. Ani zielone światło, ani przysługujące pierwszeństwo przejazdu nie upoważniają nikogo do kontynuowania jazdy, jeśli w danej sytuacji jazda ta mogłaby doprowadzić do kolizji bądź wypadku.
  • Zgodnie z art.19 ust.2 pkt 3 kodeksu drogowego jadąc za innym pojazdem miej wyobraźnię i utrzymuj odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymywania się poprzedzającego pojazdu. To wyobraźnia powinna ci podpowiadać, co będzie, jeśli jadący przed tobą gwałtownie zahamuje (przyczyna hamowania nigdy ciebie nie usprawiedliwia).
  • Pełną sprawność psychofizyczną uzyskuje kierowca dopiero po upływie 1 godziny czasu od przebudzenia. Ruszenie w drogę przed upływem min. 1 godziny nie zapewnia pełnych predyspozycji do bezpiecznego kierowania pojazdem. Ma to też ścisły związek z czasem i drogą reakcji.
  • Przeciętny czas reakcji (od zauważenia przeszkody wymagającej gwałtownego hamowania do przeniesienia stopy z pedału gazu na pedał hamulca) to ok. 1 sek. W czasie tej 1 sek. twój pojazd bez istotnej zmiany prędkości przebywa określony, zależny od prędkości odcinek drogi ( 50 km/godz. = 14 m, 60 km/godz. = 17 m, 70 km/godz. = 19 m, 80 km/godz. = 22 m, 90 km/godz. = 25 km). Ciąg dalszy sam (sama) sobie „dośpiewaj”. Ja szybciej nie jeżdżę, mając świadomość, że już prędkość 100 km/h to „jazda na krawędzi”.
  • Po przebyciu określonej trasy w czasie psychicznej reakcji kierowca rozpoczyna naciskanie pedału hamulca ( a pojazd nadal pomyka). Przykładowo, przy prędkości 80 km/h w czasie uruchamiania hamulców, pojazd twój przebywa ok. 5 m.
  • Po uruchomieniu hamulców wreszcie następuje faktyczne, dynamiczne hamowanie na określonym dystansie zwanym DROGĄ HAMOWANIA. Przykładowo, przy prędkości 80km/h droga hamowania w normalnych warunkach pogodowo-drogowych wynosi ok. 40 – 45 m.
  • Całkowita droga zatrzymania (a + b + c) = 22m + 5 m + 40 (45 m) = 67 – 72 m. Przesadzam ? Ostrożności nigdy za wiele.
  • A jeśli w sytuacjach niepewnych, jadąc z prędkością 80 km/h i zachowując szczególną ostrożność ( skrzyżowania, przejścia, przejazdy) trzymasz stopę na pedale hamulca to: a – nie istnieje, b + c = 5 + 45 = 50 m (a może 5 + 40 = 45 m). Więc jak, warto trzymać stopę na pedale hamulca ? Ja tak postępuję już pół wieku. A TY ?
  • Największą sprawność kierowcy, to jazda dzienna. Najmniejsza w środku nocy.
  • Pełną sprawność uzyskuje kierowca dopiero po upływie 1 godz. po przebudzeniu i pełną sprawność ma do południa (11.00 – 12.00). Po południu, ok. 14.00 – 15.00 następuje spadek sprawności.
  • Krytyczne (niebezpieczne) mogą być pierwsze 2 godz. kierowania z powodu nadmiernej pewności i przeceniania swoich umiejętności.
  • Niebezpieczne mogą też być ostatnie 2 godz. długodystansowej jazdy (zmęczenie, rozluźnienie, chęć szybkiego dotarcia do celu).
  • Maksymalne znużenie – godz. 17.00 – 19.00.
  • Najbardziej odpowiednie godziny jazdy – 9.00 – 17.00
  • Najbardziej i najszybciej męczą się oczy kierowcy (aktywna, ciągła, wysoce skoncentrowana obserwacja, natężenie ruchu, ograniczona widoczność, noc). To od sprawności wzroku, „wyłapującego” zagrożenie zależy głównie bezpieczeństwo jazdy. Sprawność wzroku maleje z upływem wieku i czasu jazdy.
  • W czasie jazdy koncentruj wzrok na „punktach krytycznych” przed, za tobą a lewej i z prawej. Tylko ciągła obserwacja umożliwia „wyłapywanie” zagrożeń i przeciwdziałanie negatywnym oraz tragicznym zdarzeniom drogowym.
  • Na koniec proponuję jazdę defensywną:

TECHNIKA JAZDY DEFENSYWNEJ

1. Postawienia bezpieczeństwa na I miejscu.

2. Umiejętna i ciągła obserwacja drogi (jezdni, poboczy, chodników) oraz jej otoczenia.

3. Przewidywanie najbardziej pesymistycznego przebiegu wydarzeń np.

  • wymuszenie pierwszeństwa
  • zajechanie drogi
  • zwierzęta leśne
  • śliskość jezdni, zanieczyszczenia (zwłaszcza na zakrętach)
  • awaria hamulców (ogumienia) itp.

4. Panowanie nad emocjami

5. Kultura drogowa

NAJPEWNIEJSZYM SYSTEMEM ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA JAZDY JEST WŁASNY UMYSŁ KIEROWCY . NIECH TWOIMI PASAŻERAMI BĘDĄ ZAWSZE ROZUM I KULTURA DROGOWA !