BRD

WSCHODNI KONGRES MOTOCYKLOWY

  1. Klub Motocyklowy „Grom” w Białej Podlaskiej przy współudziale Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Motorowego w Lublinie zorganizował w Białej Podlaskiej dnia 6 kwietnia 2019 r.

WSCHODNI KONGRES MOTOCYKLOWY „BEZPIECZNI NA DRODZE”

INFORMACJE PO KONGRESOWE

Nasz Wschodni Kongres Motocyklowy „Bezpieczni na Drodze” zorganizowany przez Polski Związek Motorowy jest drugim Kongresem motocyklowym w Polsce, poświęconym bezpieczeństwu motocyklistów w ruchu drogowym. Organizatorem I ogólnopolskiego Kongresu była Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury. Kongres ten odbył się dnia 22.09.2018 r. w Warszawie. Klub Motocyklowy „Grom” był jego uczestnikiem jako klub motocyklowy wyróżniający się w kraju działalnością na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego nie chronionych użytkowników dróg ( informacja o tym Kongresie na tej stronie w kategorii „BRD”). Nasz Kongres zrealizowany był przez samych motocyklistów i dla motocyklistów. Oto informacja z naszego spotkania:

Wszyscy uczestnicy Kongresu otrzymali „Podręcznik Bezpiecznego Motocyklisty” a zainteresowani działalnością klubową także teczkę z materiałami informacyjnymi na ten temat. Za podstawę do opracowania „Podręcznika” wziąłem pod uwagę następujące fakty:

I. Sprawcami ok. 80 % wypadków drogowych z udziałem motocyklistów są KIEROWCY SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

II. Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem motocyklistów jest wymuszenie pierwszeństwa przejazdu

III. Sprawcami ok. 90 % wymuszeń pierwszeństwa przejazdu w wypadkach motocyklowych są KIEROWCY SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

IV. Sprawcami ok. 85 % wypadków motocyklowych polegających na zajechaniu drogi są KIEROWCY SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

V. Sprawcami 75 % wypadków motocyklowych z powodu nadmiernej prędkości jazdy są MOTOCYKLIŚCI

VI. 9 na 10 potrąceń pieszego przez motocyklistę na przejściu to NASZA WINA

VII. Nieprawidłowe wyprzedzanie, omijanie, wymijanie to 50 % NASZEJ WINY

VIII. Nie zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu to również 50 % z NASZEJ WINY

PODRĘCZNIK BEZPIECZNEGO MOTOCYKLISTY

Wypadek drogowy to zdarzenie związane z ruchem pojazdu lub pojazdów, w wyniku którego co najmniej jedna osoba zginęła lub doznała poważniejszych obrażeń ciała.

Uczestniczący w wypadkach motocykliści i ich pasażerowie doznają najczęściej mnogich obrażeń ciała takich jak:

– złamania kręgosłupa, złamania kości czaszki, złamania, zmiażdżenia kończyn, złamania żeber, miednicy, szczeki, złamania otwarte kończyn,

– wstrząśnienie mózgu, rany szarpane, cięte, tłuczone, kłute,

– krwotoki zewnętrzne

Obrażenia głowy są przyczyną 75% zgonów. Najwięcej wypadków to lipiec i sierpień. Dzień tygodnia to piątek i sobota (w soboty najwięcej zabitych). Dobre warunki atmosferyczne, drogi zwykłe, proste odcinki, godziny 14.00 – 18.00

ZAPAMIĘTAJ !

Wakacje, piątek, sobota, godz. 14.00 – 18.00, proste odcinki na drogach zwykłych

MOTOCYKLIŚCI OFIARAMI WYPADKÓW DROGOWYCH

Sprawcami ok. 80% wypadków drogowych z udziałem motocyklistów są kierowcy samochodów osobowych.

To nie my, motocykliści lecz to oni nas zabijają.

To oni – najczęściej wymuszają nam pierwszeństwo przejazdu – 90% wymuszeń to oni

To oni – najczęściej zajeżdżają nam drogę nieprawidłowo zmieniając pas ruchu lub skręcając w lewo – 85% zdarzeń to oni.

MOTOCYKLIŚCI SPRAWCAMI I OFIARAMI WYPADKÓW DROGOWYCH

Oto 5 podstawowych naszych grzechów drogowych:

I. Nadmierna prędkość jazdy uniemożliwiająca skuteczne przeciwdziałanie drogowym tragediom – to aż 75% wypadków z naszej winy. Nadmierna prędkość to podstawowa przyczyna definitywnej eliminacji motocyklistów z polskich dróg. Jedziesz zbyt szybko – jedziesz krótko.

II. 9 na 10 wypadków- potrącenia pieszego na przejściu – to nasza wina. Zawężamy obserwacje do swego pasa ruchu nie kontrolując otoczenia drogi i nie zachowując szczególnej ostrożności. Pieszy przy przejściu – to sygnał do ograniczonego zaufania.

III. Nieprawidłowe wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, to połowa przyczyn zawinionych przez nas tragedii. Podczas omijania pojazdów i osób nie zachowujemy bezpiecznej odległości eliminującej możliwość uderzenia w otwierane drzwi, bądź potrącenia potykającej się, przewracającej, czy też wchodzącej zza pojazdu osoby. Najczęściej też omijając nie zmniejszamy niejednokrotnie nadmiernej prędkości jazdy.

Wyprzedzanie to jeden z najniebezpieczniejszych manewrów. Tu błędy nie są wybaczane. Przy wyprzedzaniu nie może być ryzyka. To ryzyko już istnieje, gdy jedziesz zbyt szybko, a w trakcie wyprzedzania często jeszcze przyśpieszasz. Odbierasz więc sobie szansę na przeżycie w razie zagrożenia.

Każda decyzja o wyprzedzaniu musi być poprzedzona:

a/ oceną prawną tego wyprzedzania

b/ oceną realnych możliwości

c/ oceną infrastruktury drogowej

d/ oceną sytuacji z przeciwka

e/ oceną zachowania kierowcy pojazdu wyprzedzanego

Nie wyprzedzaj:

„na trzeciego”

– na skrzyżowaniach zwykłych i zwykłych przejściach dla pieszych

– na ciasnych łukach i wzniesieniach

– kilku pojazdów jednocześnie

IV. Nie zachowanie odpowiedniej odległości to również 50% wypadków motocyklowych z naszej winy. Jadąc za pojazdem nie bierzemy pod uwagę tego, że kierowca tego pojazdu nagle naciśnie hamulec. Jego pojazd zdecydowanie hamuje, a my jeszcze przez okres ok. 1 sekundy nadal jedziemy. Sekunda to ( V : 10 x 3):

– ok. 15 m przy 50 km/godz.

– ok. 24 m przy 80 km/godz.

– ok. 30 m przy 100 km/godz.

– ok. 36 m przy 120 km/godz.

Po przejechaniu tylu metrów z ta samą prędkością rozpoczyna się ostre hamowanie, które spowoduje zatrzymanie pojazdu ( o ile nie zrobisz „szlifa”) – po przejechaniu odpowiednio do twojej prędkości min. – 12 m, 32 m, 50 m, 72 m. A więc bezpieczny odstep (na suchej, szorstkiej nawierzchni) odpowiedni dla waszej (twojej i pojazdu przed tobą) prędkości to:

– 50 km/godz. = 27 m (ok. 30 m) – nawierzchnia mokra = ok. 50 m

– 80 km/godz. = 56 m (ok. 60 m) – nawierzchnia mokra = ok. 80 m

– 100 km/godz. = 80 m (ok. 90 m) – nawierzchnia mokra = ok. 120 m

– 120 km/godz. = 108 m (ok. 120 m) – nawierzchnia mokra = ok. 140 m

Jedziesz bliżej – „Dzwon” !

V. Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu:

Nie „na wariata w pędzie (nie przemyślanym)

1/ oceń dokładnie sytuacje i możliwości,

2/ sprawdź w lusterkach z tyłu,

3/ sprawdź”strefę martwą” obrotem głowy,

4/ sprawdź ponownie sytuację z przodu,

5/ włącz kierunkowskaz,

6/ poczekaj kilka sekund (niech będzie zauważony),

7/ sprawdź ponownie sytuację z przodu i z tyłu,

8/ gdy jest ok. zmień łagodnie pas ruchu.

Pamiętaj ! Samo włączenie kierunkowskazu bez upewnienia się po jego włączeniu nikogo nie upoważnia do wykonania manewru.

MYŚL I PRZEWIDUJ NA DRODZE !

WYPADEK MOTOCYKLOWY

Wstępne czynności na miejscu wypadku

I. Zapewnienie bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia (sygnalizowanie niebezpieczeństwa) i bezpieczeństwa własnego.

II. Ocena pierwszego wrażenia:

1/ wyłączyć zapłon i światła w motocyklu,

2/ podejść do poszkodowanego od strony nóg,

3/ próba kontaktu słownego, odpiąć kask (otworzyć przyłbicę),

4/ gdy nie reaguje – sprawdź parametry życiowe,

5/ oceń płeć, wiek, przybliżoną wagę i wygląd ogólny, widoczne poważniejsze obrażenia ciała, krwotoki, większe krwawienia,

6/ zawiadom służby ratunkowe zdając (po określeniu miejsca wypadku) relację z ustaleń,

7/ gdy brak parametrów życiowych:

– zdjąć ostrożnie kask, stabilizując głowę,

– udrożnić drogi oddechowe,

– uwzględniając uszkodzenia kręgosłupa ułożyć poszkodowanego na wznak,

– przystąpić do czynności reanimacyjnych

8/ gdy przytomny (nieprzytomny z zachowanym oddechem i krążeniem – ułatwić oddychanie nie zmieniając pozycji, chroniąc przed wychłodzeniem.

Nikt z nas nie żyje tylko dla siebie !

Opracował:

Prezes Honorowy Klubu Motocyklowego „GROM” w Białej Podlaskiej instruktor Ratownictwa Drogowego Polskiego Związku Motorowego

Zdzisław Kozłowski

Efektem końcowym obrad Kongresu są przyjęte jednogłośną uchwałą uczestniczących w obradach motocyklistów: 

PROPOZYCJE POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA MOTOCYKLISTÓW W RUCHU DROGOWYM”

A. w zakresie podnoszenia wiedzy:

1. Obowiązkowa, specjalistyczna tematyka zagrożenia bezpieczeństwa motocyklistów przez kierujących samochodami osobowymi na kursach kat. B.

2. W szkoleniu kandydatów na kierowców kat. A, A1, A2, AM oraz kat. B eksponować w szerokim zakresie tematykę:

– prędkości bezpiecznej,

– czasu reakcji i drogi zatrzymywania pojazdu,

– siły odśrodkowej i bezwładności pojazdu,

– przyczepności kół do nawierzchni,

– „strefy martwej”,

– obowiązków wynikających z art. 3 prawa o ruchu drogowym.

3. Emitowanie specjalistycznego, cotygodniowego telewizyjnego punktu programowego poświęconego bezpieczeństwie motocyklistów w ruchu drogowym w okresie kwiecień – październik.

4. Przyjęcie jako stałego punktu programowego eksponowanie zagadnień z zakresu bezpieczeństwa motocyklistów w ruchu drogowym na wszystkich zlotach motocyklowych.

5. Każdy motocyklista, członek klubu motocyklowego powinien zaliczyć specjalistyczne szkolenie podstawowe z I pomocy ofiarom wypadków drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem wypadków motocyklowych.

6. W sytuacji ewidentnych braków specjalistycznej wiedzy i umiejętności technicznych szkolonych na kursach podstawowych kandydatów na motocyklistów istnieje pilna potrzeba upowszechnienia na szczeblu krajowym działalności specjalistycznych punktów (zakładów, ośrodków) szkoleniowych dla początkujących motocyklistów uprawiających typowa turystykę motocyklową. Ośrodki takie mogłyby funkcjonować przy wszystkich Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, gdzie za niewielką opłatą ( nie taką jak w ODTJ) każdy motocyklista mógłby pod okiem motocyklowego fachowca pogłębić swoją wiedzę i umiejętności, stając się bezpiecznym nie chronionym użytkownikiem dróg.

B. W zakresie bezpieczeństwa własnego:

  1. Jazda z prędkością bezpieczną, dostosowaną do własnych predyspozycji, doświadczenia, umiejętności oraz zmieniających się warunków ruchu.
  2. Przyjęcie do świadomości, że jazda z prędkością 100 km/godz. jest już na granicy ryzyka (trzy cyfry na prędkościomierzu to „jazda na krawędzi”).
  3. Zawsze i wszędzie stosować jazdę defensywną, stawiając bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.
  4. W myśl hasła „Jesteś widoczny, jesteś bezpieczny” dbać o wyraźne, widoczne, rzucające się w oczy oświetlenie pojazdu w porze dziennej, uwzględniać zawsze „strefę martwą” oraz korzystać w czasie jazdy z kamizelek ostrzegawczych.
  5. Zawsze zachowywać szczególną ostrożność zbliżając się do skrzyżowań, przejazdów, przejść dla pieszych, w czasie zmiany kierunku ruchu, pasa ruchu, wyprzedzania i omijania.
  6. Stosować zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do pieszych zbliżających się do przejścia i stojących przed przejściem.
  7. Stosować ograniczone zaufanie w stosunku do kierowców samochodów osobowych włączających się do ruchu, wjeżdżających na skrzyżowanie, zmieniających pas ruchu i kierunek ruchu.
  8. Zawsze zachowywać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, dający pewność uniknięcia zderzenia w razie gwałtownego hamowania pojazdu przed nami. Odstęp ten powinien być uzależniony od prędkości jazdy, stanu nawierzchni, efektywności układu hamulcowego oraz własnych predyspozycji.
  9. Przed zmianą pasa ruchu oraz wyprzedzaniem poza obszarem zabudowanym w ciągu dnia stosować 3 etapy:

I. Po upewnieniu się i zasygnalizowaniu manewru wjechać w strefę widoczności dla kierowcy jadącego przed nami.

II. Ostrzec jadącego przed nami sygnałem ostrzegawczym dźwiękowym lub świetlnym.

III. Gdy nie ma widocznych przeciwwskazań przystąpić do wykonania manewru.

10. Ćwiczyć indywidualnie (samodzielnie lub w specjalistycznych ośrodkach hamowanie awaryjne na różnych nawierzchniach i przy różnych prędkościach, hamowanie z omijaniem przeszkody i technikę bezpiecznego pokonywania zakrętów.

11. Obowiązkowo zaliczyć kurs podstawowy z udzielania I pomocy ofiarom wypadków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem wypadków motocyklowych.

12. Korzystać z możliwości uczestniczenia w poprawiających technikę jazdy motocyklowych próbach sprawności np. organizowanych tradycyjnie od dziesięcioleci przez Polski Związek Motorowy.

13. W miarę możliwości doskonalić technikę jazdy w specjalistycznych ośrodkach ODTJ.

MOTOCYKLISTO PAMIĘTAJ !

Istnieje złoty, najpewniejszy środek, najskuteczniejszy system zapewniający bezpieczeństwo jazdy – JEST TO TWÓJ WŁASNY UMYSŁ

Powyższe „Propozycje poprawy bezpieczeństwa” przesłane zostały do Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Warszawie.

Możliwość komentowania WSCHODNI KONGRES MOTOCYKLOWY została wyłączona